Er is veel kritiek op de aanbesteding met de Fyra, maar de NS kon de Italianen niet zomaar buitenspel zetten. Bovendien wist de NS niet van de leveringsproblemen die AnsaldoBreda had in Denemarken.
NS Hispeed zou 32 treinen per dag tussen Amsterdam en Brussel moeten leveren, maar de splinternieuwe Fyra-trein kampt met grote problemen.
Het begint allemaal in 2001, als de NS - in samenwerking met KLM - de concessie krijgt om op de nieuwe hogesnelheidslijn te rijden. Daarvoor zijn nieuwe snelle treinen nodig, en in 2004 schrijft de maatschappij een aanbestedingsprocedure uit.
Het Italiaanse AnsaldoBreda komt als winnaar uit de bus voor in totaal 320 miljoen euro, ook al heeft het bedrijf nog géén ervaring met hogesnelheidstreinen. AnsaldoBreda doet goede zaken, want vier jaar eerder haalde het een megaorder uit Denemarken binnen. En daar zijn al leveringsproblemen. Toch gaat de aanbesteding door.
De NS kon weten dat AnsaldoBreda niet de meest geschikte partij was om de treinen te maken, zeggen ook bronnen rondom de aanbesteding tegen BNR. De spoorwegen hebben gekozen voor de goedkoopste, maar niet voor de beste, zeggen ze.
See on bnr.nl
via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/41263544836