woensdag 22 mei 2013

Waar doen Italianen hun boodschappen?

See on Scoop.it - Good Things From Italy - Le Cose Buone d’Italia



In het afgelopen decennium was er in Italië een zichtbare verschuiving in de retailmarkt: steeds meer mensen deden hun boodschappen in supermarkten in plaats van bij buurtwinkels en kleine middenstanders. In 10 jaar tijd is het aandeel van supermarkten gestegen van 26 naar 35%, terwijl dat van kleinere winkels daalde van 36 naar 23%. Volgens gegevens van GFK Italia komt dit onder meer door de economische crisis, die grote discounters in de kaart speelt.




In termen van volume (zie bovenstaande tabel), wordt het overwicht van moderne distributiekanalen met 57% bevestigd (hypermarkten, supermarkten, discounters en kleine winkels) door een alsmaar stijgende trend sinds 2003 (+0,9% ten opzichte van vorig jaar), hoewel veel grote retailers een verslechtering aangaven van de winstmarges op groenten en fruit.


In termen van waarde is de trend vergelijkbaar met verschillende percentages: 61% voor de moderne distributie, 21% voor straatverkopers, 16% voor gespecialiseerde detailhandelaren, enz. In de onderstaande tabel worden de aankopen in de detailhandel in groenten en fruit gerangschikt volgens marketingkanalen afhankelijk van de waarde (in 1.000 euro).






See on agf.nl

via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/51053235774