De makers van Bertolli Lazagne Tradizionale staan niet in een traditionele Italiaanse keuken zoals de reclame laat zien, maar in een Unilever-fabriek. Bertolli verkoopt een lasagnepakket dat is ‘geïnspireerd’ op een recept van de Italiaanse keukenprinses ‘Florina van Trattoria I Malardot.’ De organisatie foodwatch nam het lasagnepakket onder de loep en beoordeelt het product als het tegendeel van traditioneel, puur en eenvoudig.
Unilever verkoopt Bertolli Lazagne Tradizionale voor 2,90 euro, de thuiskok moet daar nog melk, gehakt en twee soorten kaas bij kopen. Aan de poeder in het pakket moet melk worden toegevoegd om een romige, witte saus te krijgen. Het zakje ‘besciamella’ bevat wei-eiwit, drie suikers, aardappelzetmeel, aroma en zes E-nummers. Twee van die E- nummers hebben volgens foodwatch een laxerende werking: xantaangom (E415) en calciumsulfaat (E516). De organisatie adviseert lasagneliefhebbers om de bechamel gewoon zelf van boter, bloem en melk te maken.
Veel suggestie
Unilever pompt vooral veel suggestie in het Italiaanse imago van Bertolli, vindt foodwatch. Verwerkte Italiaanse tomaten hebben een certificering met Denominazione di Origine Protetta (DOP) en die staat niet op de verpakking van Bertolli’s Lazagne Traditionale. De betekenis van het zinnetje “extra olijfolie verkregen bij de eerste persing” in het zakje tomatensaus is bedrieglijk, meent foodwatch. De klant moet geloven dat het om ‘extra vierge’ of koudgeperste olijfolie gaat, maar dat staat er niet. Volgens kenners heeft de term ‘eerste persing’ geen enkele waarde meer en is de olie in deze lasagne waarschijnlijk geraffineerde olie.
Vet en suiker
Volgens het verkeerslicht-etiket waar foodwatch voor pleit, zou de lasagne oranje kleuren voor vet, verzadigd vet, suikers en zout. Een portie bereide lasagne bevat ruim 3 gram zout, de helft van wat een mens per dag binnen mag krijgen. Er worden drie soorten suikers toegevoegd aan de poeder voor het sausje en ook de tomatensaus bevat extra suiker.
Weinig respons
Foodwatch pleit voor transparantie in de levensmiddelenindustrie en publiceert over de misstanden in voedselmarketing. Fabrikanten worden op de hoogte gebracht van vraagtekens over hun producten en krijgen tevoren gelegenheid om tekst en uitleg te geven. “Sommige producenten hebben inhoudelijke of communicatieve verbeteringen aangekondigd, nadat we vraagtekens bij de marketing plaatsten”, merkt Bart van Opzeeland van foodwatch op. “Maar Unilever ontwijkt onze vragen. Het geeft te denken, dat Unilever die duurzaamheid uitdraagt, de openheid zo schuwt.”
Reactie Unilever
In een reactie stelt Unilever dat je natuurlijk lasagne helemaal zelf kunnen maken. “Vers deeg en een tomatensaus bereiden is heel lekker, maar vrij tijdrovend. Het Bertolli maaltijdpakket voor Lasagne biedt consumenten de mogelijkheid om moeiteloos en snel lasagne te bereiden. En gelukkig ontvangen we veel positieve reacties. Consumenten vinden het een makkelijk en compleet pakket om snel een heerlijke maaltijd te bereiden. ‘Extra olijfolie verkregen bij de eerste persing’ is de warenwettelijke benaming voor extra vergine olijfolie. Dit is Europees geregeld en daar mag niemand van afwijken. Er is dus geen sprake van een andere olie dan extra vergine olijfolie die we voor onze Lasagne gebruiken. E-nummers zijn gewoon door de Europese Unie goedgekeurde ingredienten die er in voedingsmiddelen voor zorgen dat een product een tijdje bewaard kan worden.”
See on foodholland.nl
via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/35271274542