zaterdag 15 december 2012

De Wereld in 360 | Italië is een land in coma

See on Scoop.it - La Gazzetta Di Lella - News From Italy - Italiaans Nieuws



In zijn documentaire ‘Girlfriend in a coma’ onderzoekt Bill Emmott, voormalig hoofdredacteur van The Economist, waarom Italië zich zo hardnekkig verzet tegen de noodzakelijke veranderingen en hervormingen.



Een mentaliteit die in veel Europese landen opgeld doet en die deels verklaart waarom Silvio Berlusconi zijn rentree wil maken. Als iemand mij twaalf jaren geleden had verteld dat ik nu zou schrijven, nadenken en zelfs een film maken, niet over Japan, China of een van mijn andere vertrouwde onderwerpen maar over Italië, zou ik me wellicht hebben afgevraagd of ze illegale middelen rookten.



Maar als ik er nu over nadenk en over hoe cruciaal de komende parlementsverkiezingen in Italië zullen zijn, is de wijze waarop ik de laatste jaren heb doorgebracht, eigenlijk helemaal niet verrassend. “GIRLFRIEND IN A COMA” a Feature Documentary Written by Bill Emmott from francesco caradonna on Vimeo.



Dat komt niet louter door twee gevreesde woorden: Silvio en Berlusconi. Veel dingen die mij wat de toekomst van het Westen betreft, zorgen baren, zie ik namelijk in Italië gebeuren. Ik raakte voor het eerst in de ban van Italië, ja, dankzij Silvio Berlusconi. Wij van The Economist noemden hem op onze voorpagina in april 2001 om principiële redenen “ongeschikt om Italië te leiden”. Dat had niets te maken met de seksschandalen waarmee hij later in Groot-Brittannië en Amerika berucht werd.

See on bnr.nl




via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/37966830805