dinsdag 4 december 2012

Italie ABC » Florentijnse wol - Florence was ooit één van de belangrijkste wolcentra van Europa.

See on Scoop.it - Good Things From Italy - Le Cose Buone d’Italia



Bent u wel eens in Toscane een pecora tegen het lijf gelopen? Ik niet! Althans, voor zover ik me kan herinneren heb ik in het prachtige golvende Toscaanse landschap nooit een wollig, mekkerend Italiaans schaap ontmoet. Zelfs vrolijke uitgelaten lammetjes en het zwarte schaap van de familie pecora kwam ik er niet tegen….



En toch vormde Florence, de hoofdstad van Toscane, ooit één van de belangrijkste wolcentra van Europa. ‘k Heb eens gelezen dat er, in de periode die nu te boek als de Renaissance, maar liefst 30.000 Florentijnse arbeiders werkzaam waren in de wol verwerkende industrie.



De ruwe wol die men gebruikte, werd uit Engeland gehaald. Eenmaal in de Toscaanse hoofdstad aangekomen, maakte men er lakens van die zelfs in China bekendheid genoten, vanwege de mooie kleuren. De manier waarop het kleuren van de stoffen plaats vond, was een groot geheim. De arbeiders die zich met het kleuren bezig hielden, werden aan het eind van iedere werkdag gecontroleerd op het bezit van de super geheime gereedschappen die ze bij hun werk gebruikten. Die gereedschappen mochten namelijk onder geen beding de werkplaats verlaten.

See on italieabc.nl




via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/37183782259