Nederland en België moeten de Fyra-treinen een tweede kans geven. Dat vindt Karel Vinck, de vroegere baas van de Belgische spoorwegen. Hij wil treinbouwer AnsaldoBreda de tijd geven om de hogesnelheidstreinen te repareren.
Als het bedrijf daar niet in slaagt, kan de bestelling altijd nog worden ingetrokken. Dat zei Vinck in het programma Terzake van de Vlaamse omroep VRT.
Vinck was ongeveer 10 jaar geleden bestuursvoorzitter van de spoormaatschappij NMBS, toen het bedrijf met de NS besloot om de Fyra-treinen te kopen. Hij zegt dat hij niet heeft gefaald. De treinen die AnsaldoBreda heeft geleverd, noemt Vinck echter onacceptabel.
België besloot eind mei de stekker uit de Fyra te trekken, Nederland nam een paar dagen later hetzelfde besluit. De Fyra kampt met allerlei technische mankementen en er is geen zicht op een oplossing, vinden de spoorwegmaatschappijen van de beide landen.
Bouwer AnsaldoBreda is het niet eens met de klachten. Volgens de Italianen is de trein veilig. Het bedrijf eist daarom dat Nederland en België de bestelde 19 treinen gewoon afnemen.
See on rtlnieuws.nl
via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/53575089038