woensdag 14 november 2012

Beppe Grillo: icoon voor sociale innovatie in Italië. En in Nederland? | Duurzame Intermediair

See on Scoop.it - Good Things From Italy - Le Cose Buone d’Italia



Onlangs werd ik door een goede vriend uit Sicilië gewezen op Beppe Grillo, hét icoon van sociale innovatie in Italië met zijn Movimento 5 Stelle. Hij klonk nog temperamentvoller dan ik hem ken. Twintig jaar geleden vulde Grillo mijn lege avonduren als komiek op tv. Wel een die de Italiaanse politiek satirisch benaderde. Die vriend en ik konden daar toen van genieten, maar dat zo iemand zoveel moois in Italië kan ontketenen, dat leek me ver gezocht. Ik heb het gecheckt en werkelijk, mijn vriend is terecht heel erg enthousiast. Wat gebeuren er mooie dingen in dat land.


Ondanks dat het noorden van Italië nog welvaart, is het in het zuiden al jaren kommer en kwel. Ondanks alle rijkdommen aan grondstoffen en landbouwproducten uit het zuiden. Het lijkt erop dat Italianen met Beppe Grillo een icoon hebben om zoiets moois te ontketenen. Nog steeds met humor en vooral met een hele grote achterban ontketend hij een ware (r)evolutie.


Waar de overheid het af laten weten, en dat is op veel gebieden, heeft zijn beweging een heuse keten van burgerinitiatieven en eigen verantwoordelijkheid ontketend. Veel werkloze jongeren zetten zich in om hun eigen stad schoon te houden. Ze worden zelfs betaald uit particuliere fondsen. En weet dat er veel goed geschoolde werkloze jongeren zijn in Italië. Er zijn burgerinitiatieven rondom sociale betrokkenheid, mobiliteit, duurzame energie, voedsel etc. etc.




See on duurzameintermediair.nl

via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/35691833178